follow




dashboard

hello spesis KIDAL :)

hello ! hello ! hello :)
how r u ? r u in a good mood today ?selama 6 hari aq balek kg. lagi sambil duduk di atas buaian besi aq mendpt ilham ape yg ptt aq tulis kat blog aq ni :) . so, berdasarkan ilham yg aq dpt sewaktu berada di kg aritu , aq nk tulis psl spesis2 kidal ni .

bagi sesiapa yg tatau ape kidal tu ni die mksdnye :

Kidal bermaksud individu yang lebih cenderung menggunakan tangan kiri untuk melakukan berbagai tugasan. Kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara songsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.



Orang kidal.. pandai ke..??
Memang ramai individu kidal yg tersohor but kepintaran mereka bukan kerana kidal but kerana mereka menggunakan 80%-90% otak. Mengikut pendapat aku,[ntah betol ke tak] individu kidal bukan setakat menggunakan otak kanan secara maksima, tetapi juga menggunakan otak kiri lebih banyak dari orang biasa yang menggunakan otak kanannya. Orang kidal menggunakan lebih banyak bahagian otak kerana secara ringkasnya mereka juga melakukan beberapa kerja menggunakan tangan kanan selain menggunakan tangan kiri mereka dan secara automatik mereka menggunakan kedua-dua belah bahagian otak lebih dari orang kebiasaan. Dengan penguasaan otak inilah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. guna tangan kanan

Kelebihan Si Kidal
  1. Mudah dalam menulis bahasa arab, karena bahasa arab di tulis dari kanan ke kiri.

    -> ( oh yg ni btol kot , sbb dlu khat aq sek. agama salu A . HAHA ) Perasan saja !

  2. BLeh melakukan 2 kerja sekaligus [menurut hasil penelitian]

    ->( suka suka suka ^_^ )

  3. Lebih kreatif dan pemikir, biasenye bidang seni, musik, dan menulis. tak lupe gak menguasai emosi dan kebijaksanaan.

    ->( well, barack obama pon kidal jgak taw ! :P)

  4. Lebih cepat dalam berpikir baik dalam bidang olahraga, permainan komputer dan sebagainya. Memiliki keuntungan lebih di bidang olahraga.Bidang olahraga tersebut seperti Baseball, Tenis,Badminton dan sebagainya. Kalo kidal, lawan akan menjadi lebih kesulitan dalam bermain, karena posisi memegang alatnya yang berbeda dari yang lain.

Kekurangan

  1. Sulit dalam menggunakan gunting. Selain itu, bila terlalu lama menggunakan gunting, tangan akan terasa sakit.

    ->( part ni 100% btul ! aq ske pgng gunting tp klo pegeng lama2 mesti sket tgn sbb gintung khas utk org right handed saja . huhu )

  2. Tulisan yang di tulis akan tercoret apabila dalam menulis kita menggunakan tinta/pulpen cair. Itu terjadi karena, gaya menulis dari kiri ke kanan, sehingga tulisan yang sudah di tulis akan tersentuh oleh tangan yang sedang menulis.

    ->( yeke ? tp ade jgaak yg menegak kan :P)

  3. Sulit menemukan barang yang sesuaii untuk kidal, Karena kebanyakan barang2 di buat untuk orang yang bertangan kanan.

    ->( oh yeah ! jrg ade kedai yg jual for left handed person . cth brg plg sng ialah pisau yg potong kulit kentang tu . cbe korg perhati btol2 , pisau tu arah ke bwh bg org yg gne tgn kanan tp org gne tgn kiri ssh giler nak potng sbb pisau tu menghala ke arah dorg . bahaya kan ? ssh ou ! aq plg ta ske buat tu =.= )

  4. Menurut hasil penelitian, orang kidal lebih banyak memiliki masalah psikologis karena orang yang kidal kebanyakan menggunakan otak kanan, dan otak kanan tersebut terfokus pada emosi, intuisi, dan pemikiran artistik.

  5. -> ( hope ta kne kat aq ! tp yeke ? )

  6. kelemahan dlm menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains..

    -> maybe . but if me mmg agak susah la even aq try . cth mcm skunk , aq try blaja bhse korea sshnye even aq try . dpt skit2 jea . tgk kwn2 aq ckp korea syokk giler ! huhu )

  7. ____________________________________
okey now korunk dh taw kan ape kidal tu ? atc aq pun kidal jgak :)
mesti korg dh taw kan berdasarkan respon ayat2 black words aq di atas kan ,

so , jgnlah korunk ejek pulak bdk2 kidal ni , kitorg bkn pelik punn =.=' cume lebih cenderung gne tgn kiri dr tgn kanan . tu jea . dan tapayah la nak tegor trok2 sgt utk org kidal ni , bkn dorg nk pun kidal bagai ni , dah menjadi lumrah hidup :P k buat cmne kann ?

okey now i want to admit ! i know makan pkai tgn kiri is absolutely WRONG if pkai TANGAN !
tp klo makan pkai SUDU is that also wrong too ? rsenye takk kan ? cme ta manis jelah kan ?

psl bende ni aq dh byk kali kne tego , bkn slh pun =.=
bg stgh org kidal ni bkn dorg nk pun makan pkai SUDU gne left handed tp ta dpt .
seriously , aq dh try byk kali gne tgn kanan utk pkai sudu ni but still ta dpt jgak . so phm2 la ye :)

btw , aq makan pkai tgn KANAN okey ! :)
nasehat saya disini just to remind all of you that left handed just like me is BE PROUD OF URSELF ! LEFTHANDED IS AWESOME !

n to everyone : lu pikirlah sendri ! HAHA

that's all for today :) thnx for the read !