follow




dashboard

Lelaki pakai rantai ibarat Pokok Chritmas.

 Hye Peeps ! 

Tadi aku pergi teman abang aku mencari topi Old Fashion dia (I don't know why he want that old style hat), And then bila dah dapat beli apa yang abg aku nak, kitorang terus balik(No need introduction I guess.hehee) and then sesampai je kat rumah,  mama cerita laa pasal lelaki yang pakai rantai ni.

Mama cakap lelaki yang pakai rantai ni tak lawa. And lelaki  yang pakai rantai ni jugak macam pokok krimas. So apa yang aku cuba sampaikan kat sini ialah aku sebenarnya ta faham maksud mama, ada maksud tersirat and tersurat maybe. Apa kaitan lelaki yang pakai rantai dengan pokok krimas ? Can u imagine? Pokok Krimas ? Rantai ? Lelaki ? Huh ??. 






Serioulsy don't get it all. Adakah maksud mama lelaki yang pakai rantai tu fizikal dia berbentuk pokok krimas or mama cakap macam tu effect daripada pengaruh cerita Syurga Cinta dimana Awal Ashaari memakai rantai berloketkan pokok krimas ? Hrmmm ? Agak berkias dalam ayat mama tu. And aku yang pandai sangat ni terasa malas pulak nak tanya. Cerita dah tutup malas la pulak. Bagus kan? Macamni ke nak pandai? Mira Mira -______-

Zaman sekarang ni ramai lelaki islam yang pakai rantai. Kalau pergi mall ke or anywhere ke pasti akan ada sorang dua mamat yang pakai rantai. Well I'm admit, memang la nak sedikit smart but do you have to wearing necklace ? I mean perlu ke lelaki pakai rantai ? Walaupon bukan rantai emas tapi perlu ke?  Persoalannya bukan sebab rantai itu diperbuat daripada apa, tapi  menurut Islam rantai leher itu merupakan satu alat perhiasan bagi wanita sahaja.

Jadi haramlah hukumnya jika lelaki meniru atau menyerupai wanita dari segi alat perhiasan atau pakaian. Dari segi rantai ataupon subang. Haaa subang ! lagi-lagilah ta boleh. One thing you should know, kalau tempat yang awak tindik kena betul-betul kat tempat dia, telinga awak akan berlubang sampai mati. And yang mana selalu lubang subang yang selalu tu tertutup macam saya maknanya tempat lubang tu tak kena laa tu. Tapi bayangkan kalau lelaki yang yang pakai subang tu,lubang dia ta tutup-tutup, nak jadi waris pon ta boleh, imam pon ta bole. Wahai kaum Adam, fikirla dengan pangjang. Kalau awak pasang subang, one day your daughter nak kahwin takkan kena guna wali hakim kan? So fikir-fikirkanlah :) .

*Back to the topic
Jadi mana-mana lelaki yang memakai rantai dengan niat untuk meniru, menyerupai, menfollow or what so ever untuk fesyen atau untuk kecantikan, maka beratlah kesalahannya dan haramlah juga hukumnya berlandaskan sebuah hadis :-

"Barangsiapa yang menyerupai suatu kamu itu maka dia akan tergolong di dalam kaum yang berkenaan" ( Riwayat Abu Daud).

Jadi kesimpulan aku kat sini, janganlah kita terlampau ikut peredaran zaman yang boleh menyebabkan kita berdosa. One thing kita kena ingat, orang kafir susah nak lawan kita dalam perang sebab umat islam kat dunia ni ramai  tapi perang is not the only way they can destroy us, there a lots of way dorang boleh hancurkankita. Contohnya dari segi hiburan, fesyen dan bermacam-macam lagi macam sekarang.
 
And ini sedikit sebanyak yang aku tahu,aku nak sharekan dekat korang, janganlah percaya bulat-bulat apa yang diberitahu yahudi, sebaliknya kita selidik la dulu seperti apa yang aku tahu, selalu orang cakap daging kambing tu ta elok langsung kan(mungkin bagi setengah orang) but realitinya dalam islam daging kambing tu adalah daging yang paling baik. Ianya bersifat panas dan lembab.sebab apa, aku ta ingat. Hee

Ini adalah percubaan pertama saya dalam update pasal benda-benda macamni. Kalau salah betulkan saya. Saya ingin belajar and I hope one day saya dapat lagi upadate post macam ni lagi. I'm still new and if can, I want to know more. Thanks for the read. :)



#Tada Motif ! (^_^)