follow




dashboard

Bila kita ada harta baru orang nak kawan.


Asalamualaikum semua. 
Hello peeps. Harini myra nak update tentang
"Bila kita ada harta, baru orang nak dekat"
Yess that the reality. Bila kita ada harta baru semua
orang dekat dengan kita. Baru orang nak kawan dengan kita, and then akan ramai suka kan kita, akan ramai yang nak jadi bestie kita and so on. Just because kita ada harta. 
Cuba kalau kita tada harta, agak-agak kita ramai kawan tak? Maybe ramai and maybe tak. based on sense of humor that we have la. But ada diantara kita berkawan sebab kita ada harta.
Dan ramai jugak diantara kita yang tak bergaduh pon, tapi tetiba ta berkawan sebab dia ada kawan-kawan yang berharta. Okay jenis kawan macam ni sepatutnya ta payah dijadikan kawan. T_T

Kalau nak berkawan biar ikhlas, bukan kerna hartanya tapi kerna hatinya. Biar dia tada kereta , tapee. kita bole jalan kaki or naek public transport sesama. Biar dia tada duit tape, kita bekal makanan dari rumah sesama. Susah sesama senang sesama. Gembira bersama sedih bersama. Itulah kawan sejati. Bukannya tanak kawan hanya sebab dia ta ada apa-apa. And then semua kawan tinggalkan dia sebab dia tak ada apa-apa. Okay seriously that was so mean. Dimana nilai persahabatan korang? Dimana kegembiraan yang korang alami bersama? Hanya sebab dia tak punya apa-apa dah so nilai persahabatan korang semua dah tada. So materialistik.
 

Dan bagi yang ada harta tu pulak, jangan berlagak.Mentang-mentang dia tada harta kemaen berlagak korang. Sampai korang sanggup ejek/ tinggalkan kawan korang yang dulu yang korang anggap sebagai bestie hanya sebab dia tak berharta? Betapa kejammnya korang. Ingatlah kita, semua yang kita ada semua tu Allah yang punya, jangan riak atau takbur kerna semua tu Allah boleh tarik bila-bila masa je Allah nak.Tapi itulah realiti sebenar, hanya kerna harta kita sanggup tinggalkan kawan. Bila kita dapat duit kita sanggup tikam kawan sendiri,bila kita dapat duit kita sanggup fitnah kawan kita sendiri.Hanya kerna harta dan duit. Dan hanya kerna harta kita dipinggirkan. Itulah kepahitan dan realiti dunia yang kita terpaksa tempuhi. Dari situ jugakla kita dapat mengenal yang mana kawan dan yang mana lawan. Jadi kita kena kenal kawan kita dulu. okey ;)